donderdag 30 april 2015

Tips voor cabrio rijden !

Als de temperatuur stijgt naar rond de 14 graden Celcius zie je de cabrio's weer in veelvoud de weg op komen. De uit hun winterslaap ontwaakte automobielen zijn vaak een lust voor het oog. Een cabrio is er in verschillende soorten en maten. Wat maakt een cabrio zo leuk, wat zijn de voordelen en de nadelen. 

Door Jan-Willem van den Akker ( Media Presentaties )

Vrijheid
Het rijden in een 'open' auto geeft je het gevoel van vrijheid. De kap omlaag, de zon op het gezicht en de wind door de haren. Genieten van het landschap, mooie landelijke wegen en de heerlijke geur van de lente maken het rijden in een cabriolet tot een waar feest.
Minder ongevallen
Uit onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat een cabriobezitter minder snel te maken heeft met schades. Maar liefst 31% van de eigenaren hebben aangegeven nog nooit schade te hebben gereden. Bij een normale personenauto ligt dat cijfer op 14%.
Softtop

De voordelen van een softtop zijn dat ze vaak sterker, geïsoleerder en weersbestendiger zijn dan men in eerste instantie denkt. Bovendien komt het echte cabriogevoel toch wel naar boven bij een cabrio met een stoffen kap. Nadelen hebben deze moderne kappen eigenlijk niet meer.

Hardtop
Een eerste generatie hardtop heeft als voordeel dat deze minder windgeruis laat horen dan de stoffen daken van toen. De nadelen zijn echter dat de bagageruimte een stuk kleiner is en dat voor veel mensen het ‘cabriogevoel’ minder sterk aanwezig is. Minder zicht door een verder doorlopende raamstijl behoort ook tot één van de nadelen.
Kosten
Een cabrio is niet duurder dan het rijden in een gewone auto. De enige kosten die additioneel zijn, zijn die van het impregneren. Dit zal eens in de twee jaar moeten gebeuren om de kap in optimale staat te houden. De kosten hiervan liggen rond de € 150. Hierdoor is een garage ook niet noodzakelijk, want de kap is dan goed beschermd.
Ben je benieuwd naar het cabrio aanbod van Garage van Uden? Klik dan hier voor de website

woensdag 8 april 2015

Slechte banden ? Hier volgen een aantal handige tips !

Door Jan-Willem van den Akker ( Media Presentaties )

Veel automobilisten (41%) rijden met tenminste één band die beschadigd of versleten is. Bij 9% komt daardoor zelfs de verkeersveiligheid in gevaar. 
|Zo blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie VACO. )
Staat banden verontrustend

De VACO heeft de staat van personenwagenbanden in Nederland nu twee keer onderzocht. Volgens de VACO zijn de resultaten opnieuw verontrustend. Zo zijn er 1,8 miljoen auto's met tenminste één beschadigde band. En 730.000 personenwagens zijn door de slechte staat van de banden zelfs een gevaar op de weg.


Banden met te weinig profiel
Uit het onderzoek van de VACO blijkt ook dat een deel van de personenauto's banden heeft met  te weinig profiel diepte. Het zou gaan om 250.000 auto's.

Ook blijken ruim 400 duizend auto's in juni nog steeds op winterbanden te rijden.
Ongevallen door slechte banden
Ook Garage van Uden adviseert dat er aandacht nodig is voor de kwaliteit van personenautobanden.  Veiligheid moet voorop staan.

Laat de herstellende Crisis uw veiligheid niet verlagen 
Volgens de VACO heeft de slechte staat van onderhoud te maken met de economische crisis. Een kwart van de autobezitters vervangt door de economische omstandig- heden de banden later dan noodzakelijk.  Dat is onveilig.
Daarnaast blijkt dat veel automobilisten zich maar weinig druk maken om hun autobanden. Ruim 57% controleert de bandenspanning hooguit een of twee keer per jaar. Dat zou eigenlijk maandelijks moeten. Met een onjuiste spanning slijten de banden meer.
Bovendien is het funest voor de rijeigenschappen en het brandstofverbruik. Bandenspanning en bandenslijtage kunt u eenvoudig zelf controleren.

Bandenspanning controleren
Waarom u regelmatig uw banden moet controleren
Uit iedere band ontsnapt continu een beetje lucht. Daarom is het belangrijk om iedere maand de bandenspanning te controleren. Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik, maar ook voor de wegligging.
Bovendien wordt een zachte band snel heet, waardoor u meer kans heeft op een klapband.
Een te hoge bandenspanning is ook niet goed: dit zorgt ook voor een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.


Zo controleert u uw bandenspanning
§    Controleer bij voorkeur als de banden koud zijn. Uw banden zijn 'koud‘ wanneer u niet meer dan 5 kilometer heeft gereden.
•  De juiste bandenspanning voor uw banden staat in het instructieboekje van uw auto, op een sticker in het portier of de tankklep.
•  LET OP: De fabrikant kan een afwijkende spanning opgeven voor rijden met volle bepakking; houd daar rekening mee als u bijvoorbeeld op vakantie gaat.
•  Bij de meeste tankstations kunt u uw bandenspanning controleren en in één moeite door de banden oppompen. Dit is niet altijd gratis, neem dus een muntje van 50 cent mee.
• Stel de meter van de pomp in op de juiste spanning.
• Schroef het dopje van het ventiel, sluit het mondstuk van de pomp erop aan en houd deze net zolang aangedrukt totdat de gewenste bandenspanning is bereikt. Meestal hoort u dan een signaal. (Let er op dat u het mondstuk recht houdt op het moment dat u dit erop zet, zeker stalen/lichtmetalen ventielen zijn gevoelig voor breken).
•  Herhaal dit voor de andere banden.
• Vergeet niet om ook regelmatig uw reservewiel te controleren.
• Voer de controle van uw bandenspanning elke maand uit en controleer de banden op beschadigingen.




Banden controleren op slijtage

Waarom u regelmatig uw banden moet controleren op slijtage?
Elke band slijt en verliest dus pro-fieldiepte. Minder profiel betekent een slechtere afvoer van water. Dat kan uiteindelijk leiden tot aqua-planning. U heeft dan geen contact meer met de weg maar rijdt op een film van water wat tot een slippartij kan leiden. Als banden teveel zijn afgesleten, moeten ze dus vervangen worden.

Zo controleert u uw banden op slijtage:
• Aan het profiel van uw banden kunt u zien in hoeverre de banden afgesleten zijn.
• De profieldiepte kunt u zelf meten met een eenvoudig schuifmaatje dat in de betere autoshop te koop is.
• Wettelijk en ook voor de APK-keuring is 1,6 mm de minimale profieldiepte, Lathouwers adviseert minimaal 2 mm.
• Voor winterbanden - of elke band die in winterse omstandigheden gebruikt wordt  raadt Lathouwers vervanging aan als de profieldiepte minder dan 4 mm bedraagt.
• Vervang banden die ouder zijn dan zes jaar, ook al zit er nog voldoende profiel op.

Wanneer nieuwe banden?
Wettelijk zijn uw banden aan vervanging toe bij een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter. Maar dat is uit hoofde van de verkeersveiligheid eigenlijk al te weinig.
Garage van Uden adviseert banden te vervangen als er twee millimeter profiel of minder op zit. En vervang winterbanden als er minder dan vier millimeter profiel op zit.
Let er op dat banden scheef kunnen afslijten. De buitenzijde van het loopvlak (het deel dat contact heeft met het wegdek) is dan nog relatief goed, maar aan de binnenzijde kan het profiel al bijna zijn weggesleten. Dan staat de band niet recht onder de auto. Laat de garage dat controleren. En de band moet natuurlijk vervangen worden.
Banden en de wettelijke regels
• Wettelijk moeten banden een minimum profieldiepte van 1,6 millimeter hebben. Garage van Uden adviseert ze bij een profieldiepte van twee millimeter te vervangen.
• Banden op dezelfde as moeten dezelfde maat hebben.
Kies liever ook hetzelfde merk en type, want dan weet je zeker dat beide banden exact dezelfde eigenschappen hebben.
• Banden van personenauto's moeten geschikt zijn voor de door de autofabrikant opgegeven maximumsnelheid en het maximaal toelaatbare gewicht van het voertuig. Op de wang van de band staan de loadindex en de snelheidscodering vermeld.