Als de temperatuur stijgt naar rond de
14 graden Celcius zie je de cabrio's weer in veelvoud de weg op komen. De uit
hun winterslaap ontwaakte automobielen zijn vaak een lust voor het oog. Een
cabrio is er in verschillende soorten en maten. Wat maakt een cabrio zo
leuk, wat zijn de voordelen en de nadelen.
Door Jan-Willem van den Akker ( Media Presentaties )
Vrijheid
Het rijden in een 'open' auto geeft je
het gevoel van vrijheid. De kap omlaag, de zon op het gezicht en de wind
door de haren. Genieten van het landschap, mooie landelijke wegen en de
heerlijke geur van de lente maken het rijden in een cabriolet tot een waar
feest.
Minder ongevallen
Uit onderzoek van Maurice de Hond blijkt
dat een cabriobezitter minder snel te maken heeft met schades. Maar liefst 31%
van de eigenaren hebben aangegeven nog nooit schade te hebben gereden. Bij een
normale personenauto ligt dat cijfer op 14%.
Softtop
De voordelen van een softtop zijn dat ze
vaak sterker, geïsoleerder en weersbestendiger zijn dan men in eerste instantie
denkt. Bovendien komt het echte cabriogevoel toch wel naar boven bij een cabrio
met een stoffen kap. Nadelen hebben deze moderne kappen eigenlijk niet meer.
Hardtop
Een eerste generatie hardtop heeft als
voordeel dat deze minder windgeruis laat horen dan de stoffen daken van toen.
De nadelen zijn echter dat de bagageruimte een stuk kleiner is en dat voor veel
mensen het ‘cabriogevoel’ minder sterk aanwezig is. Minder zicht door een
verder doorlopende raamstijl behoort ook tot één van de nadelen.
Kosten
Een cabrio is niet duurder dan het
rijden in een gewone auto. De enige kosten die additioneel zijn, zijn die van
het impregneren. Dit zal eens in de twee jaar moeten gebeuren om de kap in
optimale staat te houden. De kosten hiervan liggen rond de € 150. Hierdoor is
een garage ook niet noodzakelijk, want de kap is dan goed beschermd.
Ben je benieuwd naar het cabrio aanbod van Garage van Uden? Klik dan hier voor de website
Geen opmerkingen:
Een reactie posten